Vi kan opnå kommision gennem disse links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere

Hjem » Energi » Sådan klager du over elselskab – Forstå dine rettigheder

Sådan klager du over elselskab – Forstå dine rettigheder

klage over elselskab

Hvor sender du en klage over elselskab, og hvad er dine rettigheder egentlig, når det kommer til problemer med din elregning. Det gør vi dig klogere på løbende i denne tekst.

Er regningen forkert, vil dit energiselskab ikke udbetale udestående penge eller andre problemer, så har du mulighed for at kontakte Energiankenævnet, som tager sig af din sag. Du skal være kunde hos det selskab du klager over.

Er du i tvivl om generelle priser på markedet, kan du blive klogere på blandt andet Aura, Ewii eller OK elpriser.


Hvor sender du en klage over elselskab?

Du sender din klage over elselskab til Energiankenævnet, som varetager sager som disse. Det gælder selvfølgelig kun hvis dit energiselskab ikke ønsker at samarbejde med dig om dine problemer. Er der nogle områder, hvor du er i tvivl om dine priser er fair eller om du har for høje gebyrer, kan du også sammenligne med andre selskaber først.

Vi har samlet dig en liste over elselskaber, og deres elpriser og strømpriser, så du har et sammenligningsgrundlag i forbindelse med problemer med dit eget energiselskab. Lad os efter denne liste komme nærmere ind på dine rettigheder i forbindelse med en klage over elselskab.


Sådan indsender du en klage

Vil du gerne indsende en klage til Ankenævnet på Energiområdet, får du her en guide til, hvordan du gør det:

  • Du starter med at skrive din klage til dit elselskab. Dette kan med fordel gøres over mail, så du har skriftligt belæg for din klage med dato og tidspunkt.
  • Hvis ikke du har modtaget et svar inden for 30 dage eller har givet afslag på din klage, skal du gå videre med sagen til Ankenævnet på Energiområdet.
  • Inde på deres side kan du udfylde en klageformular online.
  • Vil du hellere sende din klage med posten, kan du sende det til adressen: Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby.
  • Har du spørgsmål omkring processen kan du kontakte Ankenævnet på Energiområdet telefonisk på +45 41 71 53 01. De har telefontid mandag kl. 10-12.
  • Hvis der stadig ikke er udbytte, kan du vælge at sagsøge elselskabet. Her er det dog meget vigtigt, at du har juridisk bistand i form af en retsag.


Hvad skal du gøre når du har indsendt din klage?

Efter du har udfyldt klageformularen, vil du modtage kontooplysninger, hvor du skal betale et gebyr på 160 kr. Får du senere medhold i sagen eller bliver sagen vurderet ikke egnet til nævnet, vil de 160 kr. blive tilbagebetalt.

Vi har i vores guide gennemgået de forskellige muligheder der er for at klage over en elregning. Vi ønsker dog at understrege, at det som udgangspunkt er elmåleren, der gælder som grundlag for udregning af elforbrug, og at det er ens eget ansvar, at holde øje med, at der bliver trukket et korrekt beløb fra kontoen.

Vær herudover klar over, at det først og fremmest koster penge at klage til Ankenævnet på Energiområdet, og at det herudover kan være en tidsmæssigt krævende proces. Kommer det til, at du ønsker at sagsøge, skal du være klar på at der gælder strenge formkrav til udfærdigelse af stævning samt at rejse sagen ved byretten.


Hvilke betingelser er der?

Før du vælger at sende en klage til Ankenævnet på Energiområdet, er det vigtigt at du har styr på klagebetingelserne. Dette vil være afgørende for, om din klage bliver behandlet hos nævnet.

Din klage skal opfylde disse betingelser:

  1. Du skal have klaget skriftligt til dit elselskab
  2. Der skal være tale om en klage, der vedrører en energiydelse
  3. Du skal have været forbruger hos det selskab, som sagen vedrører
  4. Klagen skal omhandle et økonomisk krav

Omhandler din klage dårlig service eller lignende opførsel, og ikke et økonomisk krav, vil dette ikke behandles af nævnet.

Opfylder din klage disse betingelser, kan du bruge ovenstående guide til at indsende en klage til nævnet. I bilag kan du vedhæfte din korrespondance med elselskabet, en faktura med det økonomiske krav, samt din kontrakt. Dette er information, som nævnet har brug for at læse, inden de behandler sagen.


Se også:


Dine rettigheder som forbruger

Du kan altid oprette en klage over elselskab hos Ankenævnet, men hvor du ikke er sikret om der er hold i din sag. Der pålægges et gebyr på 160 kr., i forbindelse med at få sagen behandlet, hvilket du skal være opmærksom på. Bliver din sag godkendt og får du medhold, betales dette gebyr tilbage igen.

Generelt set over top 7 klagesager i Danmark, ligger klage over elregning ift. med forbrug eller forkerte elpriser eller strømpriser. Dernæst kommer telefonsalg, erstatningsager osv. længere nede på listen.

Se herunder variende priser på el, så du er opdateret inden du begynder at starte en sag.

Vil du lære mere om elpriser? Læs også om elpriser time for time.


Hvad koster en stævning?

Hvad koster en stævning? Og kan man selv lave en? En stævning er den skrivelse, som den part, der lægger sag an, indgiver i retten ved en civil retssag. I princippet kan du godt selv stævne, men det vil typisk være en god ide at have en advokat på, hvis du stævner et elselskab.

Ved små sager, som civile stævninger typisk er, skal du betale en retsafgift på 500 kr. Denne afgift vil blive pålagt modparten til betale, hvis du vinder sagen. De omkostninger, der ellers følger, afhænger af forhold som advokatens pris, osv., som ligeledes kan blive pålagt den tabende part.


Hvem leverer min strøm?

Når du skal klage over elselskab og dine forhold i den aftale, du har med selskabet, er det vigtigt at vide, hvem du egentlig har en aftale med, hvem der leverer strømmen, og hvem du reelt set skal klage over eller lægge sag an mod.

Du kan finde ud af, hvem er min elleverandør ved at tjekke din elregning, hvorpå det typisk vil stå, hvem der leverer strøm til dig. Er dette ikke klart for dig, kan du også vælge at se på din elregning, hvor det også typisk vil afgå.

Kan du ikke finde de oplysninger, du skal bruge, kan du også vælge at besøge Eloverblik.dk, hvor du kan logge ind og se alle dine oplysninger i forbindelse med din elaftale.


Mooly tester

Vi skriver generelt om mange forskellige områder. Hvis du/i har nogle forslag til hvad vi ellers skal skrive om, så ring til os på +45 42 41 16 47 eller send os en mail på kontakt@pkmedier.dk


FAQ

Hvad er mulighederne for at klage?

Du kan vælge at klage til selve elselskabet, Ankenævnet på Energiområdet eller sagsøge. Sidstnævnte kræver dog en større proces.

Er det gratis at klage?

Det koster som udgangspunkt ikke noget at klage til eget elselskab, dog kommer der gebyr hos Ankenævnet på Energiområdet. Vinder du en retsag bliver omkostningerne dækket, ellers skal du selv betale.

Hvis ansvar er det, at elregningen er korrekt?

Det er som udgangspunkt elmåleren, der gælder som grundlag for udregning af elforbrug, og det er herudover ens eget ansvar, at holde øje med, at der bliver trukket et korrekt beløb fra kontoen.

Hvordan ved jeg om der er hold i min sag?

Det er altid muligt at oprette en klage over elselskab hos Ankenævnet, du er dog ikke sikret, at der er hold i din sag. Bliver din sag godkendt og får du medhold, betales dette gebyr tilbage igen.

Angivelse af kilder og tests: