Hjem » Artikler » SEO tekster – hjælp til gode SEO optimerede tekster

SEO tekster – hjælp til gode SEO optimerede tekster

seo tekster

Hvis du går rundt med spørgsmålet “hvad er SEO tekster”, kan du blive meget klogere i denne artikel, hvor vi  gennemgår, hvordan du skriver gode SEO optimerede tekster, samt hvorfor det er så vigtigt at mestre. Disse indeholder specifikke søgeord, der styrker din hjemmesides placering, så potentielle kunder kan finde den.


Hvordan skriver man gode SEO tekster?

Gode SEO optimerede tekster, også kaldet SEO artikler, har to overordnede kriterier at leve op til. For det første skal den indeholde søgeord, så din hjemmeside kommer frem, når brugere søger på dit ekspertise område. For det andet skal den besvare brugernes hensigt.

Nogle er af den opfattelse, at SEO tekster udelukkende bliver produceret med henblik på søgemaskiner, og derfor ikke skaber relevans for rigtige mennesker. Denne kritik holder dog ikke altid, da søgemaskinerne er utroligt gode til at udse spam, og dermed fjerne denne.

Prøv altid at målrette dine SEO artikler efter din målgruppe, så potentielle kunder ikke bliver skuffet, når de trykker ind på din hjemmeside. Dette er heller ikke holdbart i forhold til at holde en god placering, da Google ikke kan lide, hvis du har en høj bouncerate, altså at hjemmesiden hurtigt bliver forladt igen.

Måden at skabe den bedste SEO tekst på er dermed at skabe reel værdi og information gennem søgeord- og fraser, som samtidig bliver anerkendt af søgemaskinerne. Mere om dette i de følgende afsnit.

Kan man selv lave SEO? Bliv klogere her.

Se også:

Hvad skal en SEO artikel indeholde?

SEO tekster skal indeholde søgeord- og fraser, der omhandler dit ekspertiseområde eller henviser til din forretning. Det er den tekst, du har stående på din hjemmeside, og den skal derfor være relevant for både kunder og søgemaskiner.

Søgemaskiners krav ændrer sig ofte, og derfor skal din SEO tekstforfatning gøre det samme. Det er en aktiv proces, hvor man løbende tilpasser og ændrer ord og formuleringer, så den følger både dine kunders søgehensigt samt lever op til søgemaskinernes indstillinger.

Ud fra denne viden, kan du nok regne ud, at teksterne ikke forbliver relevante, medmindre man opdaterer dem en gang i mellem. Googles krav udvikler sig konstant, og det er derfor en disciplin at holde sine tekster dynamiske, der kræver viden og erfaring.

Hvilke værktøjer kan jeg bruge til min analyse forud for tekstforfatningen?

Inden du påbegynder din copywriting eller tekstforfatning, er det vigtigt, at du har gjort dig nogle tanker om dine søgefraser og hvad søgeintentionerne er ved de enkelte områder.

  • Er det et ønske om at købe et produkt eller service?
  • Er det med et ønske om at blive klogere – vidensdeling?
  • Er det med et ønske om at komme i kontakt med specialister?
  • … eller noget helt fjerde.

Google aflæser også hvordan svaret er udformet for den enkelte side, og om det rammer den søgeintention som er med frasen. Du skal derfor, når du udformer dine SEO tekster, have dette in mente.

Du kan derfor med god grund bruge følgende værktøjer til din foreudgående analyse:

  • Ahrefs.com
  • Google Search Console
  • Google Keyword Planner

Hvad er den gode sidetitel og meta beskrivelse?

I en opstart af enhver tekst er det nødvendigt at indtænke sin sidetitel og meta beskrivelse, da det på mange måder er “bogens cover/omslag”. Har du ikke en dragende sidetitel og metabeskrivelser, klikker folk ikke ind på dine gode SEO tekster.

Foruden at brugeren skal drages af den skarpe og præcise tekst ligger der også en masse Google tanker bag disse. Der er nemlig lidt forskellige regler, hvad angår netop disse to ting, når du sidder med SEO optimerede tekster.

  • Sidetitel: Skal være mellem 50-60 tegn og indholde søgefrasen.
  • Meta beskrivelse: Skal være mellem 130-160 tegn inkl. mellemrum. Skal indeholde én gentagelse af den ønskede søgefrase.

Der er altså overordnet både tekniske og kommunikative overvejelser i forbindelse med dette område, når du arbejder med hvad er SEO tekster.


Kvantitet vs. kvalitet – de gode SEO tekster

Der er blandede meninger indenfor Google branchen, om denne type indhold på hjemmesider skal være lang eller kort. Mange virksomheder benytter sig endda af ChatGPT til sin indhold. Det gør, at der kan skabes meget indhold uden de store ressourcer.

Der kommer løbende opdateringer fra Google, hvor det blandt andet går fra kvantitet til kvalitet i bølger. Nogle gange anser Google meget content for værende positivt, og andre gange ønsker den skarp og præcis indhold, som er skåret ind til benet.


Udvid din horisont

Ønsker du at lære mere om SEO? Se også hvad er SEO, Teknisk SEO, SEO værktøjer og SEO pyramiden.

Hos Mooly er vi eksperter på mange områder. Læs mere om eksempelvis leasing af hybridbil, Mercedes leasing eller leasing elbil.


FAQ

Hvorfor er SEO tekster vigtige at have kendskab til?

Med SEO optimerede tekster kommer din hjemmeside frem på potentielle kunder/brugeres søgninger, hvilket øger din aktivitet og besøgstal.

Hvad er en god SEO artikel?

En god SEO artikel er en tekst, hvor de helt rigtige søgeord- og fraser indgår. Disse skal løbende optimeres, så de følger med den udvikling der sker hos brugere samt søgemaskinernes krav.

Hvad består SEO tekstforfatning af?

SEO tekster skal optimeres ud fra forskellige krav. Allerede i titlen skal du tænke over, hvilke ord du bruger, hvilket også er gældende for metateksten, overskrifter og resterende brødtekst.

Hvem kan skrive gode SEO tekster?

Alle kan skrive en god SEO tekst, hvis man ved, hvilke søgeord- og fraser man skal optimere efter. Der findes diverse værktøjer, der kan hjælpe med at opnå indblik og forståelse for disse.


Angivelse af kilder: