Hjem » Artikler » SEO pyramiden – Læs om værktøj til søgemaskineoptimering

SEO pyramiden – Læs om værktøj til søgemaskineoptimering

Arbejder du med søgemaskineoptimering til hverdag, og har hørt om SEO pyramiden, og vil du gerne blive dygtigere eller endnu mere skarp, eller har du aldrig arbejdet med det før, og ønsker at gå i gang? Så er denne artikel lige noget for dig.

Vi tager dig igennem denne tilgang/analyseværktøj/guide, pyramiden, som er et håndgribeligt værktøj og model, der kan hjælpe dig godt i gang med arbejdet. Hvis du ikke ved, hvad SEO er, så læs mere om det før du læser videre.

Hvis du tidligere har haft svært ved at prioritere dit arbejde inden for søgemaskineoptimering, så er denne SEO pyramide et godt sted at starte, og en god model at vende tilbage til, hvis der er noget, du bliver i tvivl om.


Hvorfor SEO pyramiden?

Denne model, der kan hjælpe dig med at blive skarpere til søgemaskineoptimering, samt et overblik over din det, består af tre trin. Den læses nedefra og op og de tre trin består af:

  • Teknisk SEO
  • Onsite SEO content
  • Link – autoritet gennem linkbuilding

Vi gennemgår herunder, hvad de tre trin består af.


De tre trin i SEO pyramiden

Når du arbejde med søgemaskineoptimering og gerne vil placere dig godt i Google, så er denne SEO pyramide en god model at tage udgangspunkt i. De tre trin, som vi nævnte tidligere, indeholder den tekniske del, den skriftlige den og til sidst linkdelen.

  • Det første trin

Det første og nederste trin i SEO pyramiden handler om at få den tekniske del af søgemaskineoptimeringen på plads. Her tales der både om visuelle elementer, brugervenligheden og programmeringen.

  • Det andet trin

Det næste trin er det som er indholdet på din hjemmeside, altså alt det skriftlige eksempelvis. Her skal du have styr på, hvordan du skriver gode tekster til Google, som kan placere sig godt.

  • Det tredje trin

Det sidste, og øverste, trin er alt det der sker offsite. Det indebærer blandt andet eksterne links. Det handler om at bygge relationer mellem sider og domæner med en vis autoritet.

Hvis du har nogenlunde styr på disse tre trin, har du allerede en god forudsætning for at blive god til søgemaskineoptimering. Læs mere om de enkelte trin nedenfor.

Bliver det for overvældende for dig, kan du altid vælge at bruge en SEO konsulent eller en SEO specialist til at hjælpe dig med en god SEO strategi.

Det første trin i SEO pyramiden

Det første, og nederste, trin i pyramiden er det tekniske. Den grundlæggende del af dette trin er, at man selvfølgelig har en hjemmeside, og så skal man sørge for, at hastigheden samt overskrifter og CTA-knapper er på plads.

Derudover skal der generelt set skabes en god brugeroplevelse for nuværende og potentielle besøgende på din side. Her skal indholdet være letlæseligt, ydelsen og eller produktet skal være nemt at kunne gennemskue gennem indholdet, og så er visuelle elementer altid gode at have med, såsom tabeller, billeder, bullets og mere.

Den tekniske del af søgemaskineoptimering, det nederste trin i SEO pyramiden, er mere end bare dette. Det handler nemlig om, hvordan siden er programmeret. Om den er sat op til desktop-brug eller til mobil, har den rette speed, når siden loades og scrolles rundt på og mere.

Få også hjælp til:


Det andet trin i SEO pyramiden

Det andet trin i SEO pyramiden omhandler indholdet på siden. Her tales der ikke kun om det skriftlige, men også den indsats, du bør lave, med søgeordsstrategi, intern linkbuilding og mere.

For at kunne lave godt content til din hjemmeside, er det vigtigt, at du får skrevet nogle gode tekster baseret op din søgeordsanalyse og – strategi, der angiver, hvad det er for nogle søgetermer og -fraser, du bør anvende og gentage på siden. Dette kræver både:

  • Kreativitet og tålmodighed.

Det kan nemlig tage rigtig lang tid både at forfatte, men også at optimere indholdet, så det er læseligt, giver mening for brugeren, men også samtidig rammer alle de rette aspekter, så søgemaskinerne kan aflæse, hvad det er din side har autoritet omkring.

Det handler således om at skabe en troværdighed, som Google og andre søgemaskiner kan gennemskue. Dette kan eksempelvis være gennem produktbeskrivelser, blogindlæg og mere.

Læs mere om SEO tekster og SEO analyse her.

SEO pyramiden: skab relationer

Det tredje trin i SEO pyramiden

Toppen af SEO pyramiden drejer sig om linkbuilding, og dermed også alt det, der ligger uden for din hjemmesides indhold. Det er på dette trin, hvor du skal nå ud over din egen hjemmeside, for at få organisk trafik og trække besøgende til din side.

Dette kan gøres gennem ekstern linkbuilding, hvor andre domæner omtaler dit, og dermed skaber genveje til din side, som besøgende på andre sider kan hoppe videre ad, men også for Google til at se, at andre sider også anerkender din, som værende et godt sted at finde information, svar på spørgsmål, de rette produkter eller god service.

Det er denne måde, du skaber autoritet på. Derfor er det også vigtigt, at du laver eksterne links ud til andre sider, for at vise, at du også anerkender andre. Det er nemlig den gensidige anerkendelse af autoritet, der skaber værdi for din side.

Bliv klogere på, hvad black hat SEO er, og hvorfor du bør undgå det.


Udvid din horisont

Se også: Hvad er SEO, Teknisk SEO, billig SEO og SEO værktøjer.

Her hos Mooly ved vi en hel masse om rigtig mange ting. Læs mere om eksempelvis leasing af hybridbil, Mercedes leasing eller leasing elbil.


FAQ

Hvordan bruger jeg SEO pyramiden bedst?

Den bedste måde at bruge modellen på, er at starte ”fra bunden” og se om du har styr på alle tre trin. Hvis der er noget, der ikke er helt som det skal være, så starter man med første trin og kan derefter gå videre.

Hvad er SEO pyramiden?

Modellen er et værktøj, du kan bruge til at optimere dit arbejde med søgemaskineoptimering. Uanset om du er helt ny, har arbejdet lidt med det, eller er lidt af en nørd til det, så er denne model et rigtig godt værktøj til også at skabe overblik.

Hvordan bliver jeg god til søgemaskineoptimering?

For at blive succesfuld med sin SEO, så er det vigtigt, at man har styr på alle tre trin i modellen. Det er også muligt at søge SEO rådgivning hos et bureau, hvis man gerne vil overlade det til eksperterne.

Kan jeg selv lave min søgemaskineoptimering?

Det kan du i hvert fald, men det kan godt tage tid at sætte sig ind i og blive god til. Derfor kan det tit være en fordel at overlade det til et bureau, der nørder med det og ved præcis, hvordan man gør.


Angivelse af kilder: